IT Service Management är ett arbetssätt att effektivisera och organisera IT-tjänster. Kundernas behov och krav styr support och leverans av tjänsterna. I grunden finns IT som kopplas ihop med service till paket av tjänster. Dessa görs tydliga och lättillgängliga för kunderna. Arbetet måste ske i nära samverkan mellan IT och verksamheten. För att tjänsterna ska kunna vara effektiva och leverera konkret kundnytta används kvalitetssäkrade IT-processer. Processerna stödjer både IT-avdelningens och verksamhetens (kundernas) krav.
IT Service Management är ett kostnadseffektivt sätt att skapa tillgänglighet, stabilitet och säkerhet i kritiska IT-system. Det skapar förutsättningar för god fram-förhållning operativt och strategiskt så att investeringar görs vid rätt tidpunkt. Kontinuerlig mätning och riskhantering i IT-processerna gör att verksamheten blir proaktiv. Roller och ansvar görs tydliga så att t ex hantering av incidenter och problem blir mer säkra och effektiva. Alla tjänster inklusive detaljer om leveranser defineras i ett SLA (Service Level Agreement) med kund.
Inom IT Service Management arbetar vi ofta med ITIL V3 dvs ramverket för IT-processer och koppling till kravstandarden ISO 20000. För att skapa konkret nytta koncentrerar vi oss på processerna inom Service Design, Service Transition och Service Operation. Med andra ord hur tjänster skapas, införs och levereras till kunderna med support från IT-enheten.
Vi kan
Skapa ökad effektivitet genom anpassade IT Service Management processer
Ge stöd för att beskriva alla IT-tjänster och ta fram ett SLA
Lära ut effektiv metodik för att använda ITIL kopplat till såväl ISO-standarder som system-förvaltning och utveckling
Anpassa rollbeskrivningar, mallar och checklistor till er verksamhet
Koppla IT-processer till verksamhetens mål, planer och projekt