Verksamhetsutveckling spänner över ett stort antal verksamhetsområden och kan normalt tolkas som utveckling av en verksamhets ”inre liv” med kopplingar till flera olika externa intressenter och ”yttre affärsverksamhet”.
Planering
– Strategisk och operativ planläggning samt stöd för införande av verksamhetsplaner
Genomförande av verksamhetsförbättringar
Förändringsarbete med utveckling och såväl processer som kompetenser och införande av opertiva verktyg
Skapa verksamhetssystem
Utveckla alternativt förnya och förbättra befintligt verksamhetssystem, ofta med internationella standarder som bas (ISO 9000, ISO 14000) och gärna i form av processer.
Koppla lämpliga verktygsstöd och affärssystem till processerna
Uppföljning och utvärdering
Utvärdering med hjälp av standarder och internationella verksamhetsmodeller och fokus på planerade förbättringar, pågående verksamhet alternativt avslutade verksamheter
Fokus på specifika verksamhetskritiska områden, t ex leverantörsrelationer eller kundrelationer
Stöd till olika roller och funktioner
Stöd till medarbetare i nya roller eller medarbetare med behov av kompetensförstärkning
Stöd till ledningen i verksamhetens strategiska utveckling