Effektiv kvalitetssäkring innebär att skapa en stabil verksamhet där resultaten följer planerna och får avsedd effekt Förebyggande av kvalitetsbrister är högsta prioritet oavsett verksamhet. Kvalitet är att arbeta på rätt sätt med rätt saker från början och arbeta vidare med förbättringar.
Resultat i form av ökad effektivitet, flexibilitet, kundnöjdhet och verksamhetskunskap är naturliga effekten
Nulägesanalys
Övergripande genomgång av kvalitetsläget och kvalitetsegenskapers betydelse för verksamhetens nuläge och framtida resultat
Analys av kvalitetsläget genom en gap-analys mot t ex befinligt kvalitetslednings- och miljöledningsystsem
Vidareutveckling av kvalitet
– Verksamhetens kvalitetsmål fastsälls och utvecklingsplan kvalitet införs i alla alt prioriterade verksamhetsdelar
Kvalitetsuppföljning
Utvärdering med hjälp av standarder och internationella verksamhetsmodeller och fokus på planer, processer, rutiner, kompetenser, intressentrelationer, mätning och förbättringsaktiviteter
Förbättrningsförslag för att höja kvaliten inom prioriterade områden
Stöd och rådgivning
Stöd till medarbetare med specifikt ansvar för kvalitet